Lintjesregen 2023

Woensdag 26 april jl. zijn er weer Koninklijke Onderscheidingen toegekend aan hen die zich op bijzondere en uitzonderlijke wijze verdienstelijk hebben gemaakt voor de samenleving. Onder hen waren dit jaar ook vier mensen die zich op uitmuntende wijze hebben ingezet voor onze parochie: Jan Kwisthout, Riet Ligthart-van Agtmaal, Leo Hulshof, Peter Manders en Julia de Weert-Bolders.

Jan Kwisthout
Jan heeft al sinds de jaren zeventig talloze vrijwilligerswerkzaamheden verricht voor de meest uiteenlopende organisaties. Dat gebeurde in hoge mate buiten de spotlights, maar is zeker niet onopgemerkt gebleven. Zijn grootste verdiensten betreffen evenwel, gedurende 30 jaar, zijn vrijwilligerswerk in de Vredeskerk. In deze parochie begon hij als lid van de werkgroep kindervieringen en werd hij later ook lector. De afgelopen 20 jaar was hij bovendien in de verantwoordelijke functie van koster aan de kerk verbonden.

Riet Ligthart-van Agtmaal
Riet heeft zich bij de Vredeskerk in Steenbergen ingezet als lector, vertegenwoordiger van de parochieraad, assistente bij avondwakes en contactpersoon bij uitvaarten. Daarnaast heeft de Steenbergse zich 35 jaar ingezet voor de plaatselijke afdeling van De Zonnebloem, waarvoor ze eveneens huisbezoeken aflegde, maar ook ontspanningsmiddagen en uitstapjes organiseerde. “Op haar eigen bescheiden manier geeft zij mensen weer een beetje licht in de donkere periode van hun leven”, zo weten ze bij de Vredeskerk, waaraan zij al sinds de oprichting in 1968 nauw verbonden is.

Leo Hulshof
Vele tientallen jaren al kunnen meerdere koren en kerken in Steenbergen en omgeving vertrouwen op de muzikale vaardigheden van Leo. Hij is bovendien dé drijvende kracht achter het Adventsconcert in Steenbergen. Grote betrokkenheid heeft hij ook bij verpleeghuis Hof van Nassau, waar hij muziek maakt met de bewoners, maar ook mantelzorger is geweest voor één van hen. “Een vriendelijke, behulpzame, sympathieke en integere man, die zijn medemens een zeer warm hart toedraagt. Trouw en geduldig. Hij verstaat de kunst om het zelfvertrouwen van mensen te vergroten. Een steunpilaar in de samenleving.”

Peter Manders
Peter heeft in de loop de jaren zijn sporen ruimschoots verdiend in de wereld van het toerfietsen. Zijn vrijwilligerswerk strekt zich verder nog uit tot Zorghoeve Kakelbont en de (onderhoudsploeg van de) begraafplaats aan de Nassaulaan in Steenbergen. “De betrokkenheid en de wil om samen de beste prestatie neer te zetten, zijn kenmerkend voor Peter Manders”, zo wordt hij onder meer aangeprezen.

Julia de Weert-Bolders
Alles bij elkaar heeft Julia zich zo’n 20 tot 25 jaar ingezet voor SC Welberg, maar daarnaast ook alweer ruim 20 jaar voor de parochie. Ook verenigingen die in De Vaert hun activiteiten organiseren kunnen steevast op haar medewerking rekenen. “Een stille kracht met een breed gevoel om dienstbaar te willen zijn”.

Wij feliciteren hen van harte met deze benoeming!